Marketing komt in zekere mate in vrijwel iedere organisatie voor. Sommige organisaties hebben hun gehele bedrijfsvoering rondom marketing opgebouwd, bij andere organisaties wordt het juist veel kleinschaliger georganiseerd. Hoe je marketing binnen de organisatie ook inzet, het is hoe dan ook erg belangrijk voor succes. De marketing van de organisatie kun je op verschillende manieren inzetten, zo is online marketing van belang om je product of dienst via het internet te promoten. Het uiteindelijke doel is het aantrekken van (nieuwe) klanten, zodat ze het product of de dienst zullen afnemen. Wil je jouw marketingskills naar de top brengen? Dan lees je in dit blog meer over drie interessante vormen marketing.
Digital advertising
Digital advertising is kort gezegd het maken van online reclame voor je merk, product of dienst. Er zijn verschillende manieren waarop je digital advertising kunt inzetten, je kunt bijvoorbeeld reclame maken in de zoekresultaten van Google, op diverse websites of via social media. Een vorm van digital advertising is affiliate marketing. Hierbij wordt een website die jouw producten of diensten promoot beloond wanneer bezoekers daadwerkelijk naar jouw website gaan. Een affiliate maakt gebruik van een speciaal voor hem gegenereerde trackingcode, die registreert van welke website een klant die er op klikt afkomstig is. Deze vorm van marketing leent zich goed voor samenwerkingen tussen bedrijven en blogs of vergelijkingssites. Je betaalt alleen een commissie uit als er sprake is van een verkoop door de doorgestuurde klant.
Zoekmachine optimalisatie
SEO, Search Engine Optimization, heeft als doel om een website goed vindbaar te maken in Google. Dit gebeurt bijvoorbeeld op basis van relevante zoektermen waarmee potentiële klanten jouw website online vinden. Als eerst is technische optimalisatie nodig. De website dient snel en goed te werken en goed leesbaar te zijn. On-page optimalisatie richt zich op content die aansluit op de zoektermen. Off-page optimalisatie richt zich op verwijzingen van relevante links naar de website. Voor off-page optimalisatie kun je linkbuilding inzetten, waarbij backlinks naar je website worden opgebouwd. Het aantal kwalitatieve en relevante backlinks bepaalt uiteindelijk de waarde van de pagina. Hoe hoger de waarde van de pagina, hoe hoger de website in de zoekresultaten verschijnt en daardoor meer organische bezoekers krijgt.
Offline marketing
Naast deze vormen van online marketing mag het traditionele offline marketing natuurlijk niet vergeten worden. Hiermee bereik je je doelgroep buiten het internet om. Zo kun je bijvoorbeeld flyers drukken om op drukbezochte openbare ruimtes uit te delen, Drukbedrijf posters afdrukken om op te hangen of een billboard te vullen met jouw business. Door offline marketing neemt je naamsbekendheid toe en zorg je voor interactie door de persoonlijke benadering. Een combinatie van zowel online als offline marketing werkt voor de meeste bedrijven het best.